- dzieci,
- rodziców,
- nauczycieli,
- środowiska lokalnego.
W Domku Przedszkolaka:
- dajemy dziecom szansę poznania i wyrażania siebie poprzez twórcze działania oraz rozwijamy kompetencje kluczowe,
- wzmacniamy mocne strony dzieci.
Wizja Przedszkola:
- gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość,
- rodzice uczestniczą w życiu przedszkola,
- działamy na rzecz środowiska lokalnego.
Misja Przedszkola:
- jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka.
- wspieramy aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju talentów, zachęcamy do pokonywania trudnosci i barier.
- promujemy zdrowy i aktywny tryb życia.
- jesteśmy partnerem rodziny w wychowaniu dziecka.
Cele główne:
1. Efekty dziełalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
- przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu.
- procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
4. Zarządzanie przedszkolem.
- zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola.
Cele szczegółowe:
- zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci: np. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Festyn Rodzinny...
- rozwijanie czytelnictwa poprzez udział w programach, akcjach i projektach edukacyjnych "Cała Polska czyta dzieciom".
- kształtowanie postaw pro zdrowotnych oraz wartości moralnych: "Dzień Przedszkolaka", "Kuchcikowo".
- rozwijanie sprawności fizycznej i emocjonalnej: "Powitanie Wiosny na sportowo", akcje charytatywne.
Cele szczegółowe:
- współpraca z placówkami oświatowymi, instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku: przedszkola, szkoły, Nadleśnictwo Biłgoraj.
- indywidualizacja procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy.
Dzieci
Absolwent "Domku Przedszkolaka" jest:
samodzielny; ciekawy świata; kreatywny; ma motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego; odporny na stres; współpracuje w grupie; przestrzega norm i zasad; współdziała z rówieśnikami; toleruje odmienności postaw, przekonań i wyglądu; odpowiedzialny za swoje czyny i za innych; jest empatyczny i ma szacunek dla starszych i rówieśników.
Absolwent "Domku Przedszkolaka" rozumie i zna:
- zasady bezpieczeństwa;
- zasady zabawy;
- zasady higieny i dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną;
- zasady kultury współżycia, normy postępowania i współdziałania z rówieśnikami;
- prawa i obowiązki dziecka oraz respektuje prawa innych ludzi;
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu;
- symbole narodowe.
Absolwent "Domku Przedszkolaka" umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć;
- odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanej pracy i zadania;
- współdziałać w zespole.
Absolwent "Domku Przedszkolaka" potrafi:
- wyrażać swoje uczucia;
- dzielić się swoimi pomysłami;
- rozwijać pasje, zainteresowania i talenty;
- występować publicznie i reprezentować swoją grupę, czy przedszkole;
- szczyci się swoimi osiągnięciami.
Absolwent "Domku Przedszkolaka" posiada:
- podstawową wiedzę o świecie;
- umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole;
- wrażliwość na sztukę i piękno otaczającego świata;
- zdolność do obdarzania innych uwagą;
- zdolność porozumiewania się w sposób zrozumiały dla innych;
- poczucie własnej wartości, tak, aby, sytuacje, w których jest oceniane, nie hamowały jego aktywności;
- świadomość bycia Polakiem;
- wiedzę i wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.
Diagnoza osiągnięć dzieci:
- wnikliwa obserwacja dzieci,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
- wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnych możliwości, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, formułowanie wniosków do dalszej pracy,
- przekazanie rodzicom informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka.
Badanie osiągnięć dzieci odbywa się na podstawie:
- prezentacje dokonań dzieci: występy artystyczne, wystawy, konkursy,
- teczek prac plastycznych i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- rozmów z dziećmi i rodzicami,
- materiałów reportażowych: zdjęcia, filmy,
- obserwacji funkcjonowania w grupie.
Rodzice
Formy współpracy z rodzicami:
- zebrania indywidualne i grupowe,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- Festyn Rodzinny,
- uroczystości, akcje, konkursy,
- spotkania z psychologiem, logopedą,
- prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców,
- dni otwarte, spotkania adaptacyjne.
Nauczyciele
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- aktywni, twórczy i innowacyjni, zaangażowani w swoją pracę, taktowni,
- monitorują efektywność własnej pracy oraz postępy dzieci,
- współpracują z zespołem specjalistów, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- dostosowują metody i formy pracy do możliwości rozwojowych dzieci,
- udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- przygotowani merytorycznie i metodycznie, stale podnoszą swoje kwalifikacje.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
Cele współpracy z instytucjami:
- rozbudzenie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
- poszerzanie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
- włączanie się w organizowane na terenie mista imprez kulturalnych, konkursów, akcji.
Promocja placówki:
- udział w konkursach, akcjach, uroczystościach, festiwalach i przeglądach dziecięcych,
- prezentowanie osiągnięć dzieci i przedszkola w mediach, prasie,
- strona internetowa "Domku Przedszkolaka", strona na Facebook, własne logo, koszulki z logo dla każdego przedszkolaka,
- udział w akcjach ogólnopolskich "Cała Polska czyta dzieciom", zbiórka baterii, zbiórka nakrętek, Dzień Ziemi, Dzień Przedszkolaka...
- dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju "Domku Przedszkolaka" została opracowana w oparciu o:
- Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz.U. z 2017r. poz. 2198, 2203, 2361).
- Ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59, 949, 2203).
- RMNE z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- RMNE z dnia 11 sierpnia 2011r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
- RMNE z dnia 25 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
- RMNE z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
- Statut Przedszkola Publicznego "Domek Przedszkolaka " w Biłgoraju.