Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego "Domek Przedszkolaka" na lata 2018/2021 dotyczy:
  • dzieci, 
  • rodziców,
  • nauczycieli,
  • środowiska lokalnego.

W Domku Przedszkolaka: 

  • dajemy dziecom szansę poznania i wyrażania siebie poprzez twórcze działania oraz rozwijamy kompetencje kluczowe,
  • wzmacniamy mocne strony dzieci.

Wizja Przedszkola:

- gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość,

- rodzice uczestniczą w życiu przedszkola,

- działamy na rzecz środowiska lokalnego.

Misja Przedszkola:

  • jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka.
  • wspieramy aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju talentów, zachęcamy do pokonywania trudnosci i barier.
  • promujemy zdrowy i aktywny tryb życia.
  • jesteśmy partnerem rodziny w wychowaniu dziecka.

Cele główne:

1. Efekty dziełalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.

  • przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.

2. Procesy zachodzące w przedszkolu.

  • procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.

3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym. 

  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. 

4. Zarządzanie przedszkolem.

  • zarządzanie zapewnia sprawne funkcjonowanie przedszkola.

Cele szczegółowe:

  • zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci: np. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Festyn Rodzinny...
  • rozwijanie czytelnictwa poprzez udział w programach, akcjach i projektach edukacyjnych "Cała Polska czyta dzieciom".
  • kształtowanie postaw pro zdrowotnych oraz wartości moralnych: "Dzień Przedszkolaka", "Kuchcikowo".
  • rozwijanie sprawności fizycznej i emocjonalnej: "Powitanie Wiosny na sportowo", akcje charytatywne.

Cele szczegółowe:

  • współpraca z placówkami oświatowymi, instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku: przedszkola, szkoły, Nadleśnictwo Biłgoraj.
  • indywidualizacja procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy. 

Dzieci

Absolwent "Domku Przedszkolaka" jest:

samodzielny; ciekawy świata; kreatywny; ma motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego; odporny na stres; współpracuje w grupie; przestrzega norm i zasad; współdziała z rówieśnikami; toleruje odmienności postaw, przekonań i wyglądu; odpowiedzialny za swoje czyny i za innych; jest empatyczny i ma szacunek dla starszych i rówieśników. 

Absolwent "Domku Przedszkolaka" rozumie i zna:

  • zasady bezpieczeństwa;
  • zasady zabawy;
  • zasady higieny i dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną;
  • zasady kultury współżycia, normy postępowania i współdziałania z rówieśnikami; 
  • prawa i obowiązki dziecka oraz respektuje prawa innych ludzi;
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu;
  • symbole narodowe.

Absolwent "Domku Przedszkolaka" umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć;
  • odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanej pracy i zadania;
  • współdziałać w zespole.

Absolwent "Domku Przedszkolaka" potrafi:

  • wyrażać swoje uczucia;
  • dzielić się swoimi pomysłami;
  • rozwijać pasje, zainteresowania i talenty;
  • występować publicznie i reprezentować swoją grupę, czy przedszkole;
  • szczyci się swoimi osiągnięciami.

Absolwent "Domku Przedszkolaka" posiada:

  • podstawową wiedzę o świecie;
  • umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole;
  • wrażliwość na sztukę i piękno otaczającego świata;
  • zdolność do obdarzania innych uwagą;
  • zdolność porozumiewania się w sposób zrozumiały dla innych;
  • poczucie własnej wartości, tak, aby, sytuacje, w których jest oceniane, nie hamowały jego aktywności;
  • świadomość bycia Polakiem;
  • wiedzę i wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia.

Diagnoza osiągnięć dzieci:

  • wnikliwa obserwacja dzieci,
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
  • wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnych możliwości, dokumentowanie wyników obserwacji,
  • przeprowadzenie diagnozy końcowej, formułowanie wniosków do dalszej pracy,
  • przekazanie rodzicom informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka.

Badanie osiągnięć dzieci odbywa się na podstawie:

  • prezentacje dokonań dzieci: występy artystyczne, wystawy, konkursy, 
  • teczek prac plastycznych i innych dokumentów,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • rozmów z dziećmi i rodzicami,
  • materiałów reportażowych: zdjęcia, filmy, 
  • obserwacji funkcjonowania w grupie.

Rodzice

Formy współpracy z rodzicami:

  • zebrania indywidualne i grupowe,
  • zajęcia otwarte dla rodziców,
  • Festyn Rodzinny,
  • uroczystości, akcje, konkursy,
  • spotkania z psychologiem, logopedą,
  • prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców,
  • dni otwarte, spotkania adaptacyjne.

Nauczyciele

Nauczyciele w naszym przedszkolu:

  • aktywni, twórczy i innowacyjni, zaangażowani w swoją pracę, taktowni,
  • monitorują efektywność własnej pracy oraz postępy dzieci,
  • współpracują z zespołem specjalistów, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • dostosowują metody i formy pracy do możliwości rozwojowych dzieci,
  • udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • przygotowani merytorycznie i metodycznie, stale podnoszą swoje kwalifikacje.

Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

Cele współpracy z instytucjami:

  • rozbudzenie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
  • kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
  • poszerzanie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
  • włączanie się w organizowane na terenie mista imprez kulturalnych, konkursów, akcji.

Promocja placówki:

  • udział w konkursach, akcjach, uroczystościach, festiwalach i przeglądach dziecięcych,
  • prezentowanie osiągnięć dzieci i przedszkola w mediach, prasie,
  • strona internetowa "Domku Przedszkolaka", strona na Facebook, własne logo, koszulki z logo dla każdego przedszkolaka,
  • udział w akcjach ogólnopolskich "Cała Polska czyta dzieciom", zbiórka baterii, zbiórka nakrętek, Dzień Ziemi, Dzień Przedszkolaka...
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku. 

 

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju "Domku Przedszkolaka" została opracowana w oparciu o:

  • Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz.U. z 2017r. poz. 2198, 2203, 2361).
  • Ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59, 949, 2203).
  • RMNE z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 
  • RMNE z dnia 11 sierpnia 2011r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
  • RMNE z dnia 25 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
  • RMNE z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
  • Statut Przedszkola Publicznego "Domek Przedszkolaka " w Biłgoraju.